Gerti's Site   

 

in November

ABC's

Galerieën

Stempel links

Tips / Technieken en weetjes

Ter Overname

Wanted Bunnies

mail

Sign my Guestbook from Bravenet.com 

Free Guestmap from Bravenet.com 

E-mail prayer

Room of Possibilities

Voipbuster

Tijd_zones

 

 

 

Werken met lagen in PSP 9

Vervolg van workshop 1

 

Start PSP 9

Open je opgeslagen bestand "Hasi 1.psp" van de vorige workshop.

Stel je voorgrond kleur in op zwart, en je achtergrond kleur op rood.

Kies het penseel in je gereedschaps balk. Stel in als afbeelding hier onder of kies de cirkelvorm.

 

 

Controleer of in je lagen raam vector 1 aangeklikt is.

Anders zit je op de verkeerde laag te verven.

 

verf nu de letters zwart. Niet het lichtplekje.

Sla op als Hasi 2.psp in dezelfde map als afbeelding 1.psp

 

Je zult merken dat er vaak opgeslagen wordt na elke bewerking.

Dat is omdat als je een fout hebt gemaakt en je die niet met de "laatste opdracht ongedaan maken" meer kunt herstellen, je dan niet helemaal bij afbeelding 1 hoeft te beginnen.

Er staan maar een beperkt aantal handelingen in je geschiedenis raam die je ongedaan kunt maken.

Het is me regelmatig gebeurd dat ik meer stappen ongedaan wilde maken dan mogelijk was, en dan was ik blij als ik tussendoor vaak opgeslagen had. Dat spaart veel tijd.

Vector 1 is nu klaar om verdubbeld te worden om de ballon niet alleen rood, maar ook transparant te maken.

 

Klik met je rechter muisknop op vector 1 in je lagen raam.

Er verschijnt een menulijst. Klik op dupliceren (duplicate).

Er komt een rasterlaag bij en die heet "kopie van vector 1"

Om latere verwarring te voorkomen gaan we die laag hernoemen.

 

Klik met je rechter muisknop op de kopie en kies "naam wijzigen" (rename).

Er komt een klein zwart bordertje om de tekst kopie van vector 1, en een knipperende cursor. Klik op de Back space op je toetsenbord, en tik dan "ballon rand" als nieuwe naam in. Door buiten het bordertje te klikken verdwijnt het bordertje en heeft je laag een nieuwe naam.

 

 

 

 

Klik met je linker muisknop op de laag "ballon rand" en kies de gum.

Stel in als afbeelding hieronder.

 

 

We gummen nu het konijn van de laag ballon rand. Controleer of inderdaad de goede laag geactiveerd is, anders zit je op de verkeerde laag te gummen!

Zorg voor een mooie onderkant van de ballon, als het nodig is om de grootte van je gum te verkleinen doe dat dan.

 

Als dat klaar is sla je je bestand op als Hasi 3.psp

Activeer de laag ballon rand en kies  de toverstaf.

 

Staan het rechthoekje of de lasso in je balk,

klik dan op het kleine pijltje ernaast en kies dan de toverstaf.

  Stel in als op de afb. hieronder.

 

 

Controleer of de juiste laag geactiveerd is.

 

Zoals je ziet staan er 2 rode kruisjes op de oogjes van raster 1 en vector 1.

Dat is nodig om alléén de ballon te kunnen selecteren met je toverstafje.

 

Als alles zo staat klik je met je toverstafje op je ballon (gebruik je linker muisknop), en er komt een flikkerend stippellijntje precies om de contouren van je ballon. Dan klikken we het emmertje aan in de gereedschap balk.

Stel in als de afbeelding hieronder.

 

 

Klik met je rechter muisknop met je emmertje op je ballon (rechter muisknop is je achtergrond kleur en die is rood), selecteer je toverstafje en klik weer met je rechter muisknop buiten de ballon zodat het stippellijntje weggaat.

 

Dan dupliceer je de laag "ballon rand" 2x en noem deze lagen

"ballon vulling" en

"ballon licht".

We hebben nu in totaal 5 lagen. De volgorde van de lagen wordt heel belangrijk, dus we zetten ze in deze volgorde.

Sluit alle oogjes behalve de laag ballon rand.

 

Activeer laag "ballon rand".

Selecteer je toverstafje en klik buiten de ballon.

Ga naar selecties in de bovenste balk en kies daar "omkeren" (invert).

Daarna ga je weer naar selecties en kies je wijzigen/inkrimpen (modify/contract).

 

Er komt een nieuw raam. Stel in als op de afbeelding, en klik op OK. (3 komt overeen met de dikte van de lijn van het konijn.)

 

Je ziet dat het stippellijntje zich verplaatst naar binnen toe.

 

Nu gaan we het gebied binnen het stippel lijntje weg

 

gummen. We laten dit stippellijntje daarvoor nu dus nog even staan.

Selecteer de gum instelling zoals boven.

Het handige van het stippellijntje is dat je alleen maar binnen de stippel lijn gumt, en erbuiten gebeurt er niks.

Let op dat de goede laag (ballon rand) geactiveerd is!!!

Gum nu het binnenste van de ballon weg.

Je houd een rand over.

 

Activeer de laag "ballon licht".

 

Selecteer je toverstaf en klik in het lichtvlekje van de ballon. Vul met je emmertje het vlekje met de kleur rood.

Dé-activeer het stippellijntje door met je toverstafje buiten het lichtvlek gebied te klikken.

 

Sla het bestand op als Hasi 4.psp

Het maakt niet uit dat de oogjes dicht zijn, want elke laag wordt opgeslagen en als de afbeelding heropend wordt is elke laag afzonderlijk te bewerken.

Activeer de laag "ballon vulling".

 

Zorg dat alle ogen dicht zijn behalve de laag ballon vulling.

Klik met je toverstafje buiten de ballon, ga naar Selecties/omkeren doe het oogje van vector 1 open en van ballon vulling dicht.

Activeer vector 1 en gum de zwarte ballon van vector 1 weg.

Doe alle oogjes open.

 

Je ziet een konijn met een rode ballon.

 

 

Maar nu gaan we de ballon mooier maken.

Naast de lagen zien we de zwarte balkjes met het getal 100.

Dit zijn schuifbalkjes.

 

Door met de linker muisknop ingedrukt de schuifjes naar links te bewegen veranderen we de transparantie van de lagen.

Stel ze in zoals op de afbeelding hiernaast.

Sla het bestand op als Hasi 5.psp

 

De ballon is nog niet helemaal af.

 

Activeer de laag "vector 1", en kies je penseel grootte 1.

Teken in de knoop van de ballon een paar stipjes zwart zodat de knoop wat echter lijkt.

Sla op als Hasi 6.psp

 

Naar workshop 3 om Hasi 6 verder te bewerken.

 

*In deze workshop zitten bewerkingen die je later korter kunt uitvoeren, maar die ik er nu wel ingezet heb om je te leren omgaan met de verschillende gereedschappen.

1134
 

mensen hebben
deze pagina bezocht