Home

 

 

 

deze maand

 

Kaart-modellen

Compositie

Technieken

Stans-machine

 

Galerie

 

Stempellinks

 

Snijplotters + Snijplotter Software

Cougar

iPad

E-mail prayer

Room of Possibilities

Tijdzones

mail

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    .

Marmeren

Marmeren met Plakaatverf & Gomwater

 

Het marmeren wordt gedaan in een ondiepe bak met gomwater. Gomwater bestaat uit een basis van kitre, tragacanth en chondrus crispus (carragheen of Iers mos) of methylcellulose met zacht (of gedestilleerd) water. Voor hobbyisten kan behangerslijm uit een pakje als basis voldoen. De basis wordt in warm (70 graden) water opgelost (10 liter water met 100 gram basis), bijvoorbeeld met een staafmixer, en daarna een aantal uren beschut weggezet om geheel op te lossen in water. Het gomwater moet voor gebruik geheel glad zijn, zonder luchtbellen, en op kamertemperatuur. Het gomwater op basis van carragheen/kitre is ongeveer 4 ŕ 5 dagen houdbaar, maar wel als het gomwater gekoeld wordt bewaard.

(PEBEO Marbling is een verdikkingsmiddel. een flacon van 35 gram kost ongeveer 7 euro. art.nr PB298

Recept: Voeg 3 koffielepels poeder toe aan 1 liter water en laat 2 uur staan. De vloeistof is 24 uur houdbaar.)

Het moeilijkste van het marmeren van papier is dat er steeds op gelet moet worden dat het gomwater niet te dik of te dun is. Bij te dik gomwater zal de verf niet of minder goed spreiden; bij te dun gomwater zal de verf te snel verspreiden, waardoor het maken van patronen niet meer lukt.

Daarnaast moet de verf door toevoeging van water, verf/pigmenten en ossengal in balans worden gebracht om de juiste spreidingsgrootte te verkrijgen. Altijd de verf eerst roeren voor gebruik, omdat de drie onderdelen na een kleine rusttijd al gemakkelijk van elkaar kan scheiden.

Pas als het patroon op het gomwater naar wens is, wordt het papier er diagonaal op gelegd. Het papier moet bij voorkeur zuurvrij, maximaal 90 gram/m2 en eventueel met aluin behandeld zijn voor een betere en blijvende opname van het patroon. Rijstpapier of handgeschept papier is niet aan te raden. Luchtbellen onder het papier moeten voorkomen worden door het papier rustig en gelijkmatig op het gomwateroppervlak te leggen. Het papier wordt daarna aan twee punten opgepakt en met water afgespoeld. Ook kan men het papier zachtjes over de rand van de bak laten glijden, waardoor het meeste gomwater in de bak achterblijft. Voorkomen moet worden dat er veel gomwater op het papier achterblijft, omdat dit het patroon kan veranderen.

 Het papier wordt vervolgens minimaal 24 uur te drogen gehangen of gelegd, Daarna wordt het onder een drukpers gelegd om het papier glad te maken. Soms wordt het papier een tweede keer gemarmerd. Bij elke volgende marmering moet het gomwater worden schoongemaakt, bijvoorbeeld door met krantenpapier de resten van een eerdere marmering te verwijderen.

Preparing the Size with Carrageenan For best results, prepare the carrageenan the night before you plan on using it, or approximately 12 hours before use. Begin by using a basic proportion of two tablespoons of carrageenan for each gallon of water. The Blender Method Although carrageenan dissolves easily, it is much easier to prepare in a blender in two separate batches. This is safe to do; a food grade of the same product is used to stabilize ice cream and yogurt! To mix, add one tablespoon of carrageenan and fill a blender three-fourths full with warm water and blend. The mixture will be quite frothy. Pour it into a clean bucket. Put another tablespoon of carrageenan into the blender, add water, and repeat the procedure. Pour this mixture into the same bucket. Add water in the bucket to make one gallon, and then stir the mixture. Repeat the process until you have made the amount desired. Aging and Adjusting the Size The thickened mixture will feel slippery. Pour the size into the container you are going to marble in, and let it rest 12 hours, preferably at room temperature. This resting period breaks up tiny bubbles that can cause white specks on your work. Patterns may also have rough edges if the size is not aged. You will need to make enough size to fill your container approximately one to two inches deep. It would be a good idea to make an additional amount that you could place in another small container to use as a test size for the colors you plan to use. (See section on “Preparing 3 the Paint”). Experimenting with your colors will help you determine if you have the right consistency of size. Adjusting the size is easy. To thicken, use a larger proportion of carrageenan; to thin, just add water. If you are going to mix the size in one location and transport it to another, clean plastic gallon milk containers could be used. Remember to have the size at room temperature before you use it.

 

Preparing the Paint Preparing the Paint Paint works best when it is the consistency of light cream or whole milk. Some brands of paint will work fine as they come from their container; others may require thinning. To test, pour some size into a small pan (approximately 8" x 8") so that it is about two inches deep. (If your container is too small, the test will not work). This size pan will provide about the same surface tension as a larger one, and you will be able to test your paint without getting the size for your project dirty. Select an eye dropper, straw or other item of choice to transfer paint to the size, and place one drop of paint on the size. Test transferring the paint with the same object as you plan on using for your project; otherwise your paints may not be properly adjusted. Ideally, the paint will spread out in a circle about three to four inches in diameter and float on the surface of the size. This circle is referred to as a “stone.” If the drop just sits there and does not spread outward, or if it sinks, then the paint is too thick and needs to be thinned. If you need to thin your paint, start with two parts water to one part paint. Regular water can be used to thin the paint unless you have very hard water; then you would need to use distilled water. If the paint spreads out over a very large area, then it is too thin, and you should add

more paint. However, even if the paint spreads way out, you could use it that way; it just results in a paler color. Keep in mind that all colors from the same manufacturer may not need thinning at the same rate. They all will react differently, so each one must be tested before use. If you have thinned your paint so much that it is pale and it still does not float, add a little Photo-Flo or Marble EaseTM. Some brands of paint work better when thinned with a little of these products, which are available in either photo supply stores or in some arts and crafts stores. These are surfactants which will help the paint resist the surface tension of the size and therefore float. (Ox gall is also a surfactant used when marbling paper, but it should not be used with fabric paints). If you are really having difficulty and do not wish to use a surfactant, try switching to another brand of paint and see if it works better for you. This is one reason you might want to sample just one or two colors from one company before buying many more. It is a good idea, however, to select all of your colors from the same manufacturer because sometimes (but not always) mixing different brands will ruin your size. You will need to have a small container and a separate color applicator for each paint color you use. Baby food jars make great containers. Always retest your colors before each marbling session. If, as a group, the colors do not spread, the size may be too cold or too thick. If the colors spread into stones the size of plates, the size may be too warm, too thin, too young or too old. Experience will be your best judge.

Adding Colors Before you add colors, first skim the size to reduce the surface tension and to break up any tiny bubbles. Tear a 3- inch strip of newspaper the width of your pan and, beginning at one end, drag the paper over the entire surface. Begin to add your colors. You will notice that as you add drops of color, the stones will bump into other stones, changing their shape and position. You can also drop color on top of stones for additional effects. Continue to add paint until the surface is covered with paint. At this point, as you continue to add paint, the first stones you made will become smaller and smaller. You can use this to your advantage, creating small areas of intense color.