Home

 

 

 

deze maand

 

Kaart-modellen

Compositie

Technieken

Stans-machine

 

Galerie

 

Stempellinks

 

Snijplotters + Snijplotter Software

Cougar

iPad

E-mail prayer

Room of Possibilities

Tijdzones

mail

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    .

Marmeren

Marmeren met Suiker & Azijn

 

Dit is een oude achtergrondtechniek die toch wel leuk uit kan pakken. Echt marmeren zoals we met de scheercreme hebben gedaan is het niet, maar dit heeft mooie geveerde achtergrondjes als resultaat. Lijkt wel een beetje op gekleurde ijsbloemen.

 

Ik had ooit eens ergens over deze techniek gelezen, maar was dat al weer vergeten tot ik van het weekend een cake ging bakken waar zo'n zakje glazuur bij zat.

Nou lust niet iedereen bij mij thuis glazuur op zijn cake, en al helemaal zoals nu geen citroenglazuur.

Dus ik had de helft van de cake met glazuur bestreken en wilde de andere helft naturel laten.

Had ik nog een restant in het bakje natuurlijk. Wegspoelen of kon ik er iets mee?

Opsnoepen was geen optie; véél te zuur!

 

Natuurlijk! Suiker en zuur. Dat was nodig voor een suiker/azijn marmertechniek!

Is altijd te proberen toch?

Snel een dienblad gepakt en een vel tekenpapier 200 grams.

Met een bakkwastje het mengsel wat ik iets aangelengd had met witte azijn op het vel gepenseeld. Randen vrij laten herinnerde ik me, want anders kun je het niet meer vastpakken om ergens te laten drogen.

Ik had nog flesjes navulinkt voor de printer, en ecoline.

Eerst druppels geprobeerd.

Ja het kleurpigment waaierde leuk uit maar niet zo extreem als ik me herinnerde van de voorbeeldjes.

Had er ook niet iets gestaan van met een penseel? Snel een penseel gepakt (plat 1cm breed), in de ecoline gedoopt en er strepen mee gezet op het geglazuurde papier. Ja dat was een beter effect.

Nou was dit glazuur met water aangemaakt, zoals normaal is voor cakeglazuur, en in de techniek was het alléén suiker en azijn. Dat kan natuurlijk effect hebben op het uitwaaieren van de kleur.

 

Mix 1 deel azijn met 2 delen glazuursuiker. Schilder op papier, druppel er bijvoorbeeld marvy metallics op en zie ze exploderen!

 

2 dagen laten drogen zodat het niet meer plakt.

 

Wat kan je nog meer met suiker en azijn?

Even een kleine uitleg zodat je het principe door hebt.

De meeste verven bevatten pigmenten, een bindmiddel en een verdunner.

De pigmenten zijn de kleuren, vaak in poedervorm.

De verdunners zijn vaak oplosmiddelen zoals alcohol of thinner bedoeld om de verf te verdunnen of aan te lengen. (terpentine voor olieverven, water voor acryl en emulsies.) Bij een emulsie zijn de vaste delen niet opgelost in de vloeistof maar kleine deeltjes gelijkelijk verdeeld in de vloeistof.

Het bindmiddel draagt en fixeert de pigmenten en vormt een beschermend laagje. Lijnolie voor olieverven en acryl hars voor emulsies.

Suiker en azijn werken als bindmiddel en verdunner. Voeg hier pigment aan toe en je hebt een zelfgemaakte verf.

Voor op kaarten prima, als je er hout mee schildert heb je een vernis nodig die niet op waterbasis is.

Omdat deze verf niet watervast is.

 

bullet

Maak een houtnerf met azijn/suiker en pigment.

Vinegar Graining - Vinegar graining is used to simulate the look of wood. It dries to a murky, matte finish. It can be varnished to a higher sheen when finished. The vinegar glaze consists of 1 tblsp. pure universal pigment, 4 fl. oz. malt vinegar, and 1/3 tsp. sugar. The glaze is brushed on, and corks or plasticine are rolled over the glaze to create patterns and movement mimicking woodgraining.