Home

 

 

 

deze maand

 

Kaart-modellen

Compositie

Technieken

Stans-machine

 

Galerie

 

Stempellinks

 

Snijplotters + Snijplotter Software

Cougar

iPad

E-mail prayer

Room of Possibilities

Tijdzones

mail

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    .

Gieten

Het gieten van Utee of andere grofkorrelige embossing is vrij eenvoudig.

 

Zorg dat je craftsheet (bakfolie) op een krant ligt. Dit is de plek om te gieten, met je heattool te werken en hierboven bevind zich de schenktuit van je meltingpot. Als je nadruppelt dan komt het op je craftsheet en kun je de druppels later weer in de pan doen.

 

***Tip: Bellen in je gegoten embossing

Mochten er toch bellen ontstaan, dan kun je dat oplossen door met een heattool voorzichtig te verwarmen. Je kunt door het verhitten wel je patroon een beetje verliezen.

Als je verwarmt dan stroomt de kleur iets weg, en zodra je de warmte wegneemt door je heattool uit te zetten zie je het weer ietsje terugstromen.

Gieten op je craftsheet

Zorg voor watermark inkt of pigmentinkt, en een stempel met niet te fijne details.

 

Verwarm je meltingpot leeg voor met de deksel op de pan. Strooi royaal embossing poeder in de pan en doe de deksel er weer op. Controleer zo nu en dan of het al gesmolten is. NIET ROEREN, want dat veroorzaakt luchtbellen.

 

Je kunt ondertussen je stempel al be-inkten zodat hij klaar ligt voor het moment dat je hem nodig hebt.

 

Als je embossing poeder helemaal gesmolten in dan giet je een poeltje embossing op je craftsheet. De grootte hangt af van de stempel die je erin wil stempelen, en of je binnen de rand wil blijven of over de rand.

Zet je meltingpot neer met zijn schenktuit boven je craftsheet en zet je be-inkte stempel in de warme poel embossing. Oefen een klein beetje gelijkmatige druk uit, maar duw niet tot de bodem.

Het is belangrijk dat je ervoor zorgt dat de warme embossing niet het laagje schuim of klittenband raakt dat zich tussen rubber en blok bevind!

De ene stempel zal makkelijker gaan dan de ander, het ligt ook aan de dikte van je rubber.

 

Laat je stempel rusten in de poel EP (embossing poeder), en na 10 seconden til je je stempel voorzichtig op. Je hebt nu een reliëf afdruk van je stempel in de EP. Het lijkt wat op een lakzegel van vroeger.

 

***Waarschuwing

Probeer dit niet met polymeer stempels, want die kunnen deze temperaturen niet verdragen!

Je kunt het zo laten of nog even verder bewerken bv met PE (Pearl Ex).

Het is niet altijd nodig om in je poel te stempelen, en je kunt ook figuren gieten.

De bovenste poel is  simpelweg 2 kleuren laten smelten in dezelfde pan en dan een ronde poel gieten.

De onderste poel in een mengeling van kleur in de pan en daarbij ook transparant. Niet roeren in de pan maar met een satéprikker marmeren.

Door met een be-inkte deksel van een potje PE in je poeltje vloeibare EP te stempelen maak je een frame waar je een afbeelding in kan plakken met secondenlijm.

***Tip: Bijwerken van je afdruk

Als je een stempel gezet hebt in je poel en je vind het reliëf te hoekig, of dof, dan kun je ook voorzichtig verwarmen tot het glimt en dan direct je heattool uit anders verlies je je reliëf.

Het beste gaat dit met de reis-heattool (te bestellen bij Joan Gevaert) of met een heattool die niet zo hard blaast, omdat je dan meer controle hebt over hoeveel en waar je verwarmt.

Het bovenste paard is niet verwarmt met de heattool.

De Zon is wel verwarmt nadat ik met een penseeltje goudkleurige PE in de diepe gedeeltes van het reliëf aangebracht had. Maar niet tot de EP weer helemaal vlak was, want ik begon de lijnen kwijt te raken. Het gezichtje is nog wel bol.

Het onderste paard is erg goed gelukt.

Een poel van zwarte Ep, daar is het paard in gestempeld. In de diepe delen van het reliëf is PE Red Russet aangebracht met een penseeltje. de hoogliggende delen zijn goed schoongepoetst met een tissue en toen ingekleurd met een in goud Pe gedoopt vingertopje. Als laatste nog even de rand met een vingertopje Red Russet insmeren. En dan heel voorzichtig in etappes verwarmen tot het helemaal vlak is.

Het zwart heeft nu paars/roze gloed.

De witte stippels die je ziet zijn verdwaalde zilveren EP korrels die direct smolten toen ze de hete, toen nog zwarte, EP raakten. Het heeft wel iets.

Gieten op een rubber stempel

Dit werkt eigenlijk hetzelfde als gieten op je craftsheet.

 

***Waarschuwing

Probeer dit niet met polymeer stempels, want die kunnen deze temperaturen niet verdragen!

 

Suze Weinberg zegt dat het niet nodig is om je rubber te be-inkten voordat je er Utee op giet omdat je dan minder van je rubber zou vragen dan wanneer je in Utee stempelt.

Zelf vind ik het handig om toch te be-inkten met Versamark-Watermark omdat je dan je Utee makkelijker loskrijgt van je rubber.

Nadeel is dat de vlakke stukken van je gegoten Utee niet vlak zijn, maar door de vettige substantie kleine onregelmatigheden vertonen.

 

 

Het ligt eraan wat je met je embellishment wilt. Als je hem verder gaat bewerken is er niets aan de hand, want even met de heattool erover en je ziet dat niet meer.

 

Het is een kwestie van uitproberen en kijken wat voor effecten de verschillende stempels hebben en wat je het mooist vind.

 

De vlinder heb ik héél even verwarmt omdat de vlakken zo dof en hoekig waren, de onderste heb ik niet verwarmt omdat ik dan de fijne lijntjes in de gestreepte blokjes direct kwijt zou zijn.

 

Het was lastig gieten op de op klittenband gezette Judi Kins stempel omdat die niet helemaal vlak ligt. Het risiko dat je hete EP dan over de rand loopt en in je klittenband uithard is niet denkbeeldig...

 

Het middelste frame ligt op een flinterdun laagje EP. Dit is ontstaan nadat ik in een gourmetpannetje EP had gesmolten. Na het gieten blijft er altijd een film vloeibare EP achter in de pan. Zorg dat je je pan na het gieten op een onderzetter zet en niet terug op de warmtebron dan hou je prachtige films over. Omdat de pannetjes een Teflon binnenkant hebben kun je zodra het koel genoeg is de film er bijna compleet heel uithalen.

Je kunt het niet ponsen, maar wel breken en als het nog warm is kun je het ook knippen.

Er is ook prima op te stempelen met permanente inkt zoals Stazon.

Gieten in een mal

Het ligt aan de mal of je je mal van tevoren moet behandelen met een losmiddel.

bullet

siliconen mallen kun je zonder mal gebruiken en mallen die met Teflon bekleed zijn ook.

bullet

Uitsteek vormpjes moet je insmeren met Watermark inkt of glycerine. Een bakspray kan ook, maar is misschien teveel vettige substantie.

bullet

Keramische mallen moet je insmeren met een bakspray of losmiddel in een spuitbus om alle hoekjes te raken.

Ik heb tot nu toe alleen nog gegoten in siliconen mallen en in uitsteek-vormpjes.

De frames zijn gegoten in de onderkant van een siliconen eierdop die ik bij de Xenos gekocht heb. Eigenlijk om page pebbels te maken, want de binnenkant was zo mooi rond. De onderkant beviel me ook erg goed.

Omdat ik geen 3D werk wilde heb ik de verkregen rand op mijn craftsheet neergelegd nadat ik de uitsteeksels eraf geknipt had met de schaar. En dan net zolang verwarmen met je heattool tot je rand gesmolten is en je een redelijk plat frame hebt gekregen.

Met secondelijm kun je ze op vastplakken op papier, hout, metaal, glas en op een film van EP. Pas op met secondelijm, want het plakt ook vingers op elkaar of aan je frame!

 

En soms gaan dingen anders dan je gepland had.

Dit was het frame gemaakt met de deksel van een PE potje...

tot ik dacht dat ik het wel vast kon laten smelten in plaats van lijmen.

Niet dus! Het bestempelde filmpje EP smolt inderdaad, versmolt gedeeltelijk met het frame wat ook vloeibaar werd en de afbeelding vervormde tot iets onherkenbaars.

Na vele pogingen om er iets van te maken; zwart EP bijstrooien, zilver EP bijstrooien, verschillende stempels uitproberen en telkens weer opnieuw bewerken met de heattool is dit een resultaat waar ik mee leven kan. Ik ben uiteindelijk tot dit eindresultaat gekomen door te stempelen met Watermark in de gespikkelde poel EP, Red Russet in de diepe delen aan te brengen en in etappes verwarmen met de heattool om een vlak geheel te krijgen. Omdat de kleur er niet echt uitsprong (dat kwam door het gebruik van zilver EP) heb ik met een zwarte permanente stift de binnenste delen nagetrokken en zwart gemaakt. Dit contrast zorgt dat het paard duidelijk zichtbaar is en het rood komt ook mooi tot zijn recht.

Het oog is wel kleiner geworden na al die verwarm sessies, maar nog prima bruikbaar.