Gerti's Site   

 

in November

ABC's

Galerieën

Stempel links

Tips / Technieken en weetjes

Ter Overname

Wanted Bunnies

mail

Sign my Guestbook from Bravenet.com 

Free Guestmap from Bravenet.com 

E-mail prayer

Room of Possibilities

Voipbuster

Tijd_zones

 

 

Onderhoud aan de site

Werken met effecten in PSP9

Start PSP 9

Open je opgeslagen bestand "afbeelding 5.psp" van de vorige workshop.

Klik alle oogjes dicht behalve de ballon rand.

Activeer de laag "ballon rand", en klik met je toverstafje midden in de ballon.

Activeer de laag "ballon vulling", ga naar Selecties/wijzigen/uitbreiden.

vergroot het vlak met 1.

 

Stel het lagen pallet in als hiernaast.

Activeer de laag "ballon vulling", en ga naar Effecten/Textuureffecten/Zacht plastic

 

Er opent zich een nieuw raam om de instellingen zacht plastic te kiezen.

Je ziet dat je in dit raam niet de transparantie ziet die de laag wél heeft.

Vul de instellingen in zoals op de onderstaande afbeelding.

Omdat je de laag vulling en de laag rand open hebt zie je het effect gelijk als je op OK klikt.

Om het effect goed op waarde te kunnen schatten,

maken we een kopie van raster 1.

Noem de kopie "werkraster".

Sluit alle oogjes behalve die van het werkraster en maak je werkraster met je emmer wit.

Open alle oogjes weer...

 

Na de check sluiten we alle ogen behalve die van raster 2 en het werkraster.

Sla de afbeelding op als afbeelding 6.psp

 

Dupliceer raster 2 en noem die laag "touw"

Sluit het oog van raster twee en open het oog van touw.

Zorg dat de laag "touw" geactiveerd is.

 

Selecteer de gum en gum alles weg behalve het touw.

Kies als vorm om te gummen de vorm vierkant voor de rechte stukken touw, en een cirkeltje van 20 of 15 voor de kromme stukjes touw.

Probeer de vorm van de gum zo goed mogelijk aan te passen aan de oorspronkelijke vorm van het touw.

 

 

selecteer met je toverstaf op de laag "touw" het touw, en vul met je emmer

het touw met groen voor een goed contrast met raster 2.

Open raster 2 weer.

(Je hebt nu 3 lagen open; touw, raster 2 en werkraster.)

 

Omdat de volgende bewerking gemakkelijk fout kan gaan slaan we het bestand op als afbeelding 7.psp

 

Je ziet dat er wat zwarte pixels van het oorspronkelijke touw buiten het groen vallen, en dat het touw ook een beetje óver het handje valt.

 

We gaan nu dus eerst het teveel aan groen op het handje laagje voor laagje weg gummen met grootte 1.

Daarvoor moet de laag "touw" geactiveerd zijn.

Als je ziet dat het groen niet weggaat terwijl je wel gumt, doe dan undo met de  undo-button , want dan zit je waarschijnlijk op de verkeerde laag te

werken.

 

En nu de zwarte/grijze pixels die aan weerskanten van het touw er onderuit steken.

Hiervoor activeren we raster 2.

 

 

Loop het touw na, en vergroot visueel je plaatje door de blauwe balk te

klikken van je plaatje en dan even te scrollen met je muis. Als je gum vergroot of verkleind ben je vergeten je blauwe balk aan te klikken.

 

Maak een keus of een grijze pixel bij de arm/voet of bij het touw hoort.

 

 

Bij het touw haal je weg, bij de arm/voet laat je staan. Wat nu lichtgrijs is is straks wel effen en niet meer half transparant, dus soms haal je een pixel weg, om te zorgen dat een vlakje niet helemaal dichtslaat straks bij het kleuren van de rand van het konijn.

 

 

Je ziet direct ook wat gemakkelijker verdwaalde pixels, die los van het konijn of de ballon staan, omdat je je plaatje vergroot hebt én je het witte werkraster open hebt staan.

 

We noemen dit oppoetsen van een plaatje.

 

Sla je bestand op als afbeelding 8.psp  

 

En dan nu verder met het konijn.