Home

 

 

 

deze maand

 

Kaart-modellen

Compositie

Technieken

Stans-machine

 

Galerie

 

Stempellinks

 

Snijplotters + Snijplotter Software

Cougar

iPad

E-mail prayer

Room of Possibilities

Tijdzones

mail

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    .

Deze pagina is 20-10-2016 15:00 voor het laatst bijgewerkt.

Transfer techniek met een Versa-Tool

(of een van de 2 andere apparaten van Walnut hollow)

Drager Tekst Ontvangende ondergrond
Laser print of een kopie Gespiegeld

Absorberende ondergrond

Werkt met zwart/wit en kleur kopie�n. Dus spiegel je tekst met kopi�ren of voor het printen.

Papier, textiel, hout, vellum.

Er zijn van Walnut Hollow 3 apparaten te koop die gebruikt kunnen worden om heat transfers mee te doen.

Het verschil zit hem in de bijgeleverde accessoires en in het wattage.

De Versa-tool heeft een aan/uitschakelaar, de Hotmarks schakel je aan en uit door de stekker in of uit het stopcontact te doen.

De Creative Versa-tool wordt heter dan de andere twee (510 graden celcius!), heeft 11 verschillende opschroefbare hulpstukken om mee te werken, kan op papier stof en is ook heel geschikt om transfers op hout mee te doen.
De Creative Hotmarks heeft 15 verschillende hulpstukken en is geschikt om op papier, stof, vellum, leer, wax, rubber, zeep en nog wat ondergronden te werken. Wordt "maar" 400 graden celcius.
De Creative Textile tool heeft maar 7 hulpstukken, maar daar zitten o.a. 2 maten transfer kopjes bij �n 2 maten troffeltjes.

Toch wel interessant als je ook wel eens met wax of wasco werkt....

De apparaten hebben veel weg van een soldeerbout, maar helaas zijn bij soldeerapparaten geen transferhulpstukken verkrijgbaar of iets wat daarvoor gebruikt kan worden. Ik heb daarnaar uitgebreid ge�nformeerd. Ook worden soldeerapparaten doorgaans niet warmer dan zo'n 250 graden. Strijkijzers worden ook niet warmer dan zo'n 200 graden.

Gelukkig lijkt het erop of er nu ook een Europese versie komt van de Creative Versa-tool. Kars neemt hem op in hun assortiment.

Om de andere twee US versies in Nederland te kunnen gebruiken moet je een stroom omvormer aanschaffen. De apparaten werken op (120 volt!) en de stekker die eraan zit is Amerikaans. Er verhuistrafo's te koop voor ongeveer tussen de 7 euro en de 14,95 euro die een Nederlandse stekker hebben en een Amerikaans stopcontact, en die de stroom omzetten van 220 (Nederlands netwerk) naar 120 volt wat de apparaten nodig hebben.

Dus alleen een stekker waar een Amerikaanse stekker in past is niet genoeg; dan brand je apparaat door!

 

Bij Hubinont is nu ook een wood-burner te koop in de Europese uitvoering, maar helaas alleen in de eenvoudige uitvoering, z�nder transferpunt.

Wel kun je encaustic schilderen met dit apparaat omdat het troffel vormige hulpstuk er wel bijzit, en een spits hulpstuk om in al aangebrachte wax te tekenen.

Dit apparaat kost slechts 13.75.

Tot zover de productinformatie.

 

Nu de techniek.

Het resultaat is een vintage-achtige afbeelding omdat je niet alle inkt van je kopie op je ontvangende ondergrond krijgt.

Ik heb mijn kopie�n gewoon bij een apparaat gemaakt dat bij de edah stond. 5 cent per kopie.

Benodigdheden voor deze techniek:

een "verse" fotokopie of een plaatje uit een laserprinter. Niet groter dan er op een doorsnee kaart past.

een nieuwe ondergrond zie schema bovenaan.

een bescherming van je tafel tegen de warmte, zoals een spaanplaat. Niet je snijplaat, die vervormd ernstig door hitte en wordt onbruikbaar voor snijden!

een heat tool zoals die van Walnut hollow.

 

De afbeeldingen die je wilt transporteren moeten eerst omgezet worden in een kleuren kopie, zwart wit kopie of in een laser print.
Denk erom je afbeelding komt in spiegelbeeld op je ontvangende ondergrond, dus heb je tekst of kijkt je figuur een kant op die jij wilt, eerst spiegelen voor je kopieert of print.

Houd ook rekening met de kleurinstelling, want de getransporteerde afbeelding is iets lichter van kleur dan de kopie. Met zwart wit kopie�n valt dit mee.

 
 

*Natuurlijke stoffen zoals hout(papier), katoen geven betere resultaten dan stoffen met een percentage kunststof.

Met de Creative Versa-tool vergt het wat oefening om gelukte transfers te krijgen op stoffen die niet 100% katoen zijn. En daarbij komt dat kunststoffen smelt- gevoelig zijn!

Met de Creative Hotmarks of de Creative Textile Tool is dat makkelijker te doen.

Er zijn ook matten verkrijgbaar om op te werken, maar die heb ik niet en dus moet ik mijn tafel op een andere manier tegen de warmte beschermen. Spaanplaat is stevig en is geschikt.

 
  Schroef je transfer punt op je Versa tool, en zet dan je versa tool aan om op te warmen. Dit is het hulpstuk met het horizontale platte ronde vlak. Het goed opwarmen duurt ongeveer 10 minuten! In die tijd kun je je afbeeldingen uitknippen met een vrije witte rand erom, groot genoeg om vast te plakken en om het aan vast te pakken.
Leg je ontvangende ondergrond klaar op de spaanplaat.

Leg je kopie hier ondersteboven bovenop.

 
  Maak kleine constante cirkelvormige bewegingen met je Versa-tool vanaf de rand van je afbeelding. Oefen hierbij druk uit naar beneden. De Versa-tool is heter dan een strijkijzer, het is belangrijk dat je in beweging blijft om geen schroeiplekken te krijgen. Je zal op je kopie bruine brandplekken krijgen met de Versa-tool, maar als je blijft bewegen niet op je ontvangende kaart.

Raak stof niet direct, want je hebt zo een gat!

"In de uitleg die ik tegenkwam wordt verteld dat de schrijfster daarvan de gewoonte had om met de zijkant van het hulpstuk te werken alsof ze de inkt van de kopie weg schraapte". Ik heb zelf de ervaring dat gewoon de platte kant van het ronde ongeveer twintig eurocent grootte hulpstuk het beste resultaat geeft, maar misschien is dat voor iedereen verschillend.

Ik wilde het toch even melden en misschien ligt het ook aan het ontvangende materiaal. Ik heb tot nu toe alleen papier uitgeprobeerd.

 
  Til je papier op zodra je een gebied gehad hebt en dat gedeelte van je afbeelding daar al op de ontvangende ondergrond zit. Zodat het niet opnieuw vastplakt aan je stof en afbeelding. Dat is vaak al na twee � drie rondjes. Het is heet! Pas op je vingers!

Plakt de copie tegen de ondergond dan kan dat 2 oorzaken hebben. Of je versatool was nog niet heet genoeg, of je kopie is aan je stof gesmolten.

Je kunt zo ook controleren of je transfer mooi lukt en je genoeg druk uitoefent.

Als je afdruk nog niet zo duidelijk is; meer druk uitoefenen!

Sommige mensen vinden aluminium tussen de spaanplaat en de ontvangende ondergrond meehelpen voor een goed resultaat.

Sommigen plaatsen folie over de kopie en werken hierop. Dat lijkt me onhandig omdat je dan helemaal niet ziet wat je doet, en het is n�g heter om vast te pakken.

Omdat het werkvlak van je apparaat maar klein is, wordt aangeraden plaatjes te gebruiken die niet groter zijn dan ongeveer 13 cm. Prima voor op kaarten dus!

Een stukje info uit het oorspronkelijke stuk vertaald op mijn eigen vrije wijze:

"Deze methode lijkt misschien veel werk, maar ik verzeker je de afbeelding die je krijgt op deze manier is het beste resultaat, met name op stof. Het is waterproof en kan kan geschrobd worden met wasmiddel zonder te verbleken. De inkt wordt een met de stof zonder restproduct, stijfheid of vergeling van de stof,  zoals bij andere methodes wel."

Ik kan deze verklaring nog niet ondertekenen omdat ik zelf nog wat technieken moet uitproberen, en met mijn transfer tools nog niet op stof gewerkt heb.

Een update volgt nog.

 
  Wat er verder nog staat is dat je zonder twijfel ook stof zult smelten als je begint met deze techniek. Laat je hierdoor niet ontmoedigen.

Maar gebruik dit dus in het begin zeker niet op je kledingstuk wat je wilt gaan dragen, maar op een los stukje stof wat je daarna deel laat uitmaken van je kledingstuk. BV met Alleene's tack it over and over.

Er is ook een ander product dat dezelfde werking heeft als Alleene's, maar daarvan weet ik zo 1-2-3 de naam niet.

Wie het weet mag het zeggen.
 

   

2402
mensen hebben
deze pagina bezocht